Forum MediaSwiat Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Zrywanie i długie ponowne nawiązywanie sesji PPP
Autor Wiadomość
chase 
Klikacz

Dołączył: 12 Kwi 2022
Posty: 6
Wysłany: 12-04-2022, 12:55   Zrywanie i długie ponowne nawiązywanie sesji PPP

Witajcie,

od około miesiąca posiadam Neostradę po FTTH świadczoną na łączach OSD Zicom Infrastruktura (sieć wybudowana w ramach POPC).

Generalnie z usługi jestem całkiem zadowolony — jeszcze jakby te 300 mega było osiągalne na serwerach spoza sieci Orange w ogóle byłoby super ;) Jest jednak jeden szkopuł: często zdarzają się zerwania sesji PPPoE (różnie to bywa, raz działa 3 dni bez resetu sesji, a czasami potrafi zerwać sesję kilka razy w ciągu dnia), po których ponowne nawiązanie sesji potrafi nastąpić dopiero po kilku-kilkunastu minutach. Funbox 6 wskazuje wtedy na problem z loginem/hasłem do usługi lub uszkodzenie sieci światłowodowej — ale po tym czasie wszystko wraca do normy. Dioda na urządzeniu ONT OSD wskazuje, że jest ono cały czas jest zarejestrowane na OLT — czyli raczej nie jest to problem z przyłączem do domu.

Sprawa była już wielokrotnie zgłaszana w obsłudze Orange i została przez nich potwierdzona na podstawie logów — w czasie tych zgłoszeń dokonano wymiany Funboxa, OSD przyjechał na kontrolę przyłącza, parametrów nadawania/odbierania i wymianę ONT — nic to nie dało. Kolejne zgłoszenia są zamykane bez realnego wpływu na jakość działania usługi, nikt nie mówi, co zostało wykonane (podejrzewam, że nic).

Macie pomysł, jak mogę dalej uderzyć w tej sprawie? Jaki może być powód tego problemu lub sposób dalszej diagnozy? (Korzystam z Funboxa, ale posiadam też MikroTika, mogę spróbować go odpalić na moim łączu i rzucić okiem na logi.) Z kim się kontaktować, w jaki sposób? Bo szczerze powiem, że już jestem bezradny.
 
 
grzech1991 
classic master

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 05 Wrz 2017
Posty: 176
Wysłany: 12-04-2022, 17:38   

Powinieneś zgłosić reklamacje z opisem całej usterki + zwrot abonamentu i odszkodowania do czasu naprawy. Nic więcej nie zrobisz, nawet jak masz kogoś znajomego to tam są chińskie mury.

Ew. postawić flache technikowi i niech zajrzy.
 
 
zylx 
chello master

Pomógł: 20 razy
Dołączył: 01 Lip 2015
Posty: 2644
Wysłany: 12-04-2022, 18:03   

chase, Pomysł z własnym routerem i sprawdzeniem logów bardzo dobry. Może znajdziesz coś co pomoże rozwiązać problem.
_________________
 
 
Orion 
plus master

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2007
Posty: 324
Skąd: Warszawa
Wysłany: 23-04-2022, 12:43   

Problem jest w tym, że podłączenie własnego routera prowokuje dodatkowy argument dla operatora: "Korzysta Pan/Pani z własnego sprzętu w związku z tym on może być powodem problemów." Operator udostępnia abonentowi własny sprzęt, aby mieć pełną kontrolę nad usługą "end to end" i jej jakością. Po to routery operatorów mają SNMP i nie tylko, aby dokładnie raportować problemy. Tylko kontynuacja reklamacji pozostaje w możliwościach z poziomu użytkownika. Ewentualnie eskalacja do UOKiK i UKE.
Na BRAS widać kiedy użytkownik się rozłącza, a w logach routera operator ma potwierdzenie. Jak dla mnie opisywane przerwy są na poziomie fizycznej infrastruktury optycznej na której jest zrealizowane BSA. Sieć żyje, jest rozbudowywana więc przełączenia, wyłączenia są naturalne. To się skończy jak dojdą do pewnego etapu budowy PEOPC, czyli skończą budowę sieci -:)
Pytanie, jaka jest alternatywa?
_________________
 
 
chase 
Klikacz

Dołączył: 12 Kwi 2022
Posty: 6
Wysłany: 23-04-2022, 18:04   

Dzięki za odpowiedzi.

Opowiem pokrótce, wyjaśniając co nieco.

Do tej pory za pośrednictwem konsultantów wykonywałem jedynie zgłoszenia techniczne, które siłą rzeczy mają mniejszą moc sprawczą niż reklamacje. Chciałem postawić tymczasowo MikroTika, ale jak Orion słusznie zauważył, odejście od Funboxa może sugerować Orange'owi, że to właśnie własny sprzęt jest źródłem problemów — stąd w trakcie rzekomego "rozwiązywania" zgłoszenia technicznego sesje nawiązuje tylko i wyłącznie Funbox. Ostatnie zgłoszenie jest od ponad 2,5 tygodnia w trakcie rozwiązywania, więc nie miałem jeszcze okazji podłączyć MikroTika do ONT.

Natomiast nie kupuję za bardzo teorii z problemami na sieci POPC w związku z jej rozbudową — podam najświeższy przykład z dzisiaj (sobota!):
Około 11:00 licznik czasu trwania sesji nabił 5 dni i 14 godzin — już myślałem, że problem rzeczywiście został rozwiązany :D
O 12:45 — niestety zerwanie sesji, router znowu nie może nawiązać sesji przez te kilkanaście minut.
O 17:00 — kolejny raz to samo.

Zdarzają się też przerwania o takich godzinach, jak 0:15, 4:45 — dobrze wiem, kiedy to się dzieje, bo program pocztowy na moim telefonie zgłasza błąd certyfikatu (Funbox przekierowuje w czasie awarii wszelkie żądania w sieci na swoją stronę diagnostyczną sugerującą uszkodzenie linii światłowodowej). Można byłoby stąd zasugerować, że OSD wykonuje prace poza godzinami, nazwijmy to, "roboczymi". Nic bardziej mylnego: wielokrotnie rozłączenia dokonują się także w ciągu dnia, w dni robocze.

Poza tym, skoro mój adres został w końcu udostępniony na liście OSD Zicom Infrastruktura po przeszło pół roku od rozwieszenia infrastruktury sieciowej na słupach, to czy już nie powinienem mieć w miarę stabilnej sytuacji sieciowej? Przecież niemal codzienne, kilkukrotne rozłączenia są dalekie od sytuacji, w której adres jest gotowy do świadczenia usług. A już w ogóle, jaki byłby problem, żeby ktoś (Orange/OSD) mógł na zgłoszenie odpowiedzieć, że takie przerwania na sieci są spowodowane planowymi pracami technicznymi? Przynajmniej byłaby jasność, a i OSD zaoszczędziłby sobie przyjazdu do mnie do domu w celu diagnostyki przyłącza i wymiany ONT. Przypominam, że ONT nawet w czasie awarii nieustannie wskazuje, że pomyślnie zarejestrował się na OLT.

Na ten moment chcę, kolokwialnie mówiąc, "olać" trwające zgłoszenie techniczne i po weekendzie skontaktować się na własną rękę z kimś w OSD, by spróbował ustalić, po czyjej stronie tak naprawdę leży problem. Na szczęście kontakt z nimi nie jest tak usilnie utrudniony, jak z pomarańczą ;) A gdy i to nie pomoże, zgłaszam reklamację do machiny korporacyjnej Orange, aby operator we właściwszy sposób ustosunkował się do problemu.

Natomiast jeśli chodzi o alternatywy wobec usług świadczonych przez Orange:
Jeśli nie uda się załatwić tego problemu drogą reklamacji, to zapewne spróbuję załatwić bezkosztowe rozwiązanie umowy, choćby poprzez zmianę miejsca świadczenia usług na takie, gdzie Orange zamieni mi model świadczenia usług na LTE + rezygnacja z umowy w ciągu 14 dni. Po rozwiązaniu, mogę spróbować podpiąć się do jeszcze innej infrastruktury światłowodowej (oprócz POPC mam jeszcze na najbliższym słupie dwie inne od lokalnych ISP, choć na jednej już się sparzyłem — jakość usług poszybowała w dół, gdy większy operator — Zicom ;) — przejął mniejszego), na sieci POPC jest jeszcze trzech innych Operatorów — no a już w ostateczności, zostaje LTE, które całkiem nieźle działa.

Poza tym, sytuacja, w której z deklarowanych 300 Mb/s (i oczywiście wyciąganych na speedteście do serwerów Orange Polska) z serwerów Microsoftu czy Apple’a pobieram dane z szybkością ledwie 20-40 Mb/s, jest daleka od ideału. Czy ta przypadłość to jest tylko u mnie, w całym Orange, czy też może u innych ISP też podobne problemy występują? Mój poprzedni ISP (ten od innej infrastruktury FTTH) ciągnął dostęp na świat tylko od Orange, i osiągałem deklarowane prędkości (>300 Mb/s) również i z tych serwerów.
 
 
Orion 
plus master

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2007
Posty: 324
Skąd: Warszawa
Wysłany: 23-04-2022, 22:05   

chase, Też miałem problemy z Orange światłowód. U mnie na łączu 1 Gb/s miałem problem z tym, że w godzinach większego ruchu czyli wieczorami prędkość spadała do 200 Mb/s czyli poniżej gwarantowanej minimalnej. Trzy reklamacje z załączeniem wyników testów certyfikowanych i od roku po rekonfiguracji sprzętowej mojego łącza po stronie "jak to oni mówią centrali" problem ustąpił.
Transfery z USA mam na poziomie ~250 Mb/s i na więcej w Orange raczej nie licz.
W trakcie reklamacji zawsze korzystałem tylko z Funbox mimo iż na co dzień korzystam z Mikrotika RB 4011 :)
Tak czy inaczej nie jesteś w stanie zlokalizować problemu ponieważ nie masz dostępu do infrastruktury i narzędzi, które ma operator udostępniający sieć światłowodową oraz Orange.
Aktualnie Orange rozłącza sesje PPPoE co kilka dni zdaję się , że coś koło 6 aby zmienić IP.
Nie wiem bo sam rozłączam sesje schedulerem co 6 dni więc może to być dłużej.
Polecam wymuszenie w Funbox IPV4.
Koniecznie złóż reklamacje, może być słownie na infolinii Orange. Dokładnie opisz problem.
Rozmowy są nagrywane. Konsultant powinien odczytać na koniec treść reklamacji i podać numer zgłoszenia.
Powodzenia
_________________
 
 
chase 
Klikacz

Dołączył: 12 Kwi 2022
Posty: 6
Wysłany: 24-04-2022, 13:48   

Aktualizacja z dnia dzisiejszego:
Liczba i długość zerwań sesji zaczęła być niemiłosiernie uciążliwa. W dniu dzisiejszym dłużej ten internet nie działał, niż działał. Podenerwowany, skonfigurowałem VLANa na moim MikroTiku i podpiąłem do ONT.

I tu wielkie zaskoczenie: MikroTik działa bez zarzutu! Ewidentnie coś jest na rzeczy z CPE Funbox, i to chyba nie jest wada mojego egzemplarza — jak wspomniałem, był on już raz wymieniany.

Problem jest aż nazbyt widoczny:
* Odpinam kabel ethernetowy od Funboxa, bo sesja zerwana i modem krzyczy "Problem z loginem lub/i hasłem do usługi", nie może się połączyć ponownie.
* Podpinam do MikroTika — pierwsza próba połączenia — od razu sesja nawiązana.
* Znowu przepinam kabel do Funboxa — "Problem z loginem lub/i hasłem do usługi".
I tak wiele razy.

Szczerze mówiąc, nigdy nie obstawiałbym, że problem leży w nawiązywaniu sesji przez dedykowany sprzęt operatora. Ten Funbox to chyba szmelc, jakich mało. A szkoda, bo nie ukrywam, że działanie sieci bezprzewodowej na moim MikroTiku do najlepszych nie należy, szczególnie z urządzeniami Apple'a — Funbox nawet nieźle sobie z obsługą klientów Wi-Fi radzi.

Chyba będę musiał zainwestować w jakiś porządny AP, ewentualnie "oświecić" Orange, że problem leży w Funboxie i męczyć o jakieś rozwiązanie problemu… co zapewne skończy się kolejną, równie udaną, wymianą Funboxa na nowy egzemplarz :P

Trapi mnie jednak pytanie, co może powodować takie zachowanie ich sprzętu? Nie wierzę w przypadki, wątpię, by na drugim egzemplarzu wystąpiła identyczna "wada fabryczna".

Oczywiście potrzymam jeszcze MikroTika w sieci te kilkanaście dni, żeby upewnić się, że problem rzeczywiście leży w Funboxie.
 
 
Orion 
plus master

Pomógł: 15 razy
Dołączył: 03 Lis 2007
Posty: 324
Skąd: Warszawa
Wysłany: 24-04-2022, 15:43   

chase, Korzystasz w Funbox z IPV4 czy 6?
To trochę wygląda jak brak wolnych adresów IP na Bras.
Polecam uwadze przy konfiguracji loginu dla klienta PPPoE http://bityl.pl/BH0zO
MTU dla łącza Orange Światłowód ustawiamy na 1500.
Ustaw schedule w Mikrotiku na rozłączanie sesji w nocy np. co 6 dni.
interface pppoe-client disable [find name=pppoe-orange]
:delay 2s;
/interface pppoe-client enable [find name=pppoe-orange]

Polecam konfigurację:
Router Mikrotik RB750Gr3 a jako AP coś od Ubiquity.
Do 600 Mb/s ten router obsłuży internet bez strat.
Powyżej trzeba coś mocniejszego np. RB 4011.
Od Ubiquity można zacząć od UAP-AC-LITE lub UAP-AC-LR.
Lite jest w stanie realnie obsłużyć do 500 Mb/s na 5 GHz.
_________________
 
 
chase 
Klikacz

Dołączył: 12 Kwi 2022
Posty: 6
Wysłany: 24-04-2022, 21:42   

W sumie nieważne, czy łączę się loginem z IPv6, czy nie, problem nadal występuje, sprawdzałem to w dłuższym okresie. Według info z forum Orange, reset sesji po wprowadzeniu przez operatora zmian powinien następować po 10-11 dniach — na razie nie będę wymuszał resetu sesji, chcę zobaczyć, czy osiągnę jakiś rekord ;) Ale oczywiście skrypt + zadanie w schedulerze ogarnę po tym okresie testowym.

A jutro wykonam połączenie do służb technicznych OSD, spróbuję się dowiedzieć, jak logi z tego weekendu wyglądają po ich stronie.
 
 
gabrychu 
light master

Pomógł: 2 razy
Dołączył: 26 Lut 2014
Posty: 138
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 25-04-2022, 10:30   

W jednej lokalizacji mamy łączę Orange po kablach Tauronu.
Po około miesiącu zadzwonił technik z Orange, że mają problem na naszej sieci. W jednym budynku były wykonywane dwie instalacje, podobno my dostaliśmy ONT "przypisane" do 1 instalacji, a oni mają nasze ONT. Wykonawca pomylił urządzenia. Poprosili aby zamienić między sobą ONT bo to powoduje zakłócenia w sieci.

Dziwne trochę bo z naszej strony wszystko działało prawidłowo, internet + telefon.

Reset FunBoxa do ustawień fabrycznych, o który prosił technik na ONT "nie naszym" spowodowało, że FunBox nie potrafił zalogować się do sieci i pobrać sobie ustawień. Dopiero zamiana ONT rozwiązała problem.

Może u Ciebie jest podobny problem. Może warto zrobić też reset FunBoxa do ustawień fabrycznych.
_________________
 
 
chase 
Klikacz

Dołączył: 12 Kwi 2022
Posty: 6
Wysłany: 15-05-2022, 10:28   

Lecę ogłosić:
działanie usługi nareszcie zostało w miarę ustabilizowane.

Mimo podłączenia do MikroTika, zrywanie sesji nadal było widoczne, więc zadzwoniłem do uzyskanego kiedyś tam kontaktu u OSD. Przemiła pani, która już raz mi pomogła przy problemach na styku Orange-OSD (wtedy chodziło o nieprzekazanie informacji przez Orange co do wykonania przyłącza) zajęła się zgłoszeniem tej sprawy do działu technicznego u siebie i następnie w Orange.

Co prawda obsługa sprawy była taka sama, jak zwykle — telefon od technika-partnera technicznego Orange, o co chodzi — jego odpowiedź na to, że chodzi o zerwania: aha, teraz działa, to nie mam co przyjeżdżać — ale dość dosadnie poprosiłem go o eskalację zgłoszenia w nadzorze (Orange) i skuteczne rozwiązanie problemu.

No i cud, nagle zaczęło działać. Ostatnio zerwało sesję po ponad 8 dniach, w nocy — znowu nieładnie, bo Funbox zgłosił uszkodzenie linii światłowodowej — ale to zawsze już coś. Kolejna, obecnie trwająca sesja trwa już kolejne 5 dni bez szwanku.

W związku z tym, że zgłoszenie techniczne wisiało w systemie niemal cały miesiąc, za brak działania usługi automat wystawił mi 84 złote odszkodowania przy comiesięcznej opłacie 60 zł 8)

Jeśli chodzi o powody zerwania zgłaszane przez MikroTika — widziałem tylko nic nieznaczące hungup. Nie wiem, co by to mogło oznaczać.

Dzięki wszystkim za pomoc!
  
 
 
chase 
Klikacz

Dołączył: 12 Kwi 2022
Posty: 6
Wysłany: 16-05-2022, 10:31   

Orange wyjawił powód problemów: błędna konfiguracja urządzeń sieciowych po stronie Zicom Infrastruktura. Powrót do poprzedniej konfiguracji rozwiązał problem.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Komentarze napisane przez użytkowników tego forum są ich prywatnymi opiniami.
Wortal chelloPL oraz MediaŚwiat jak również żaden z administratorów/moderatorów nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,15 sekundy. Zapytań do SQL: 13
Polecane serwisy

Grupa


Aktualności: