Forum MediaSwiat
Niezale¿ny wortal informacyjny Media¦wiat - wszystko o us³ugach dostêpu do Internetu, telewizji, telefonie.

Internet Orange - Zrywanie i d³ugie ponowne nawi±zywanie sesji PPP

chase - 12-04-2022, 12:55
Temat postu: Zrywanie i d³ugie ponowne nawi±zywanie sesji PPP
Witajcie,

od oko³o miesi±ca posiadam Neostradê po FTTH ¶wiadczon± na ³±czach OSD Zicom Infrastruktura (sieæ wybudowana w ramach POPC).

Generalnie z us³ugi jestem ca³kiem zadowolony — jeszcze jakby te 300 mega by³o osi±galne na serwerach spoza sieci Orange w ogóle by³oby super ;) Jest jednak jeden szkopu³: czêsto zdarzaj± siê zerwania sesji PPPoE (ró¿nie to bywa, raz dzia³a 3 dni bez resetu sesji, a czasami potrafi zerwaæ sesjê kilka razy w ci±gu dnia), po których ponowne nawi±zanie sesji potrafi nast±piæ dopiero po kilku-kilkunastu minutach. Funbox 6 wskazuje wtedy na problem z loginem/has³em do us³ugi lub uszkodzenie sieci ¶wiat³owodowej — ale po tym czasie wszystko wraca do normy. Dioda na urz±dzeniu ONT OSD wskazuje, ¿e jest ono ca³y czas jest zarejestrowane na OLT — czyli raczej nie jest to problem z przy³±czem do domu.

Sprawa by³a ju¿ wielokrotnie zg³aszana w obs³udze Orange i zosta³a przez nich potwierdzona na podstawie logów — w czasie tych zg³oszeñ dokonano wymiany Funboxa, OSD przyjecha³ na kontrolê przy³±cza, parametrów nadawania/odbierania i wymianê ONT — nic to nie da³o. Kolejne zg³oszenia s± zamykane bez realnego wp³ywu na jako¶æ dzia³ania us³ugi, nikt nie mówi, co zosta³o wykonane (podejrzewam, ¿e nic).

Macie pomys³, jak mogê dalej uderzyæ w tej sprawie? Jaki mo¿e byæ powód tego problemu lub sposób dalszej diagnozy? (Korzystam z Funboxa, ale posiadam te¿ MikroTika, mogê spróbowaæ go odpaliæ na moim ³±czu i rzuciæ okiem na logi.) Z kim siê kontaktowaæ, w jaki sposób? Bo szczerze powiem, ¿e ju¿ jestem bezradny.

grzech1991 - 12-04-2022, 17:38

Powiniene¶ zg³osiæ reklamacje z opisem ca³ej usterki + zwrot abonamentu i odszkodowania do czasu naprawy. Nic wiêcej nie zrobisz, nawet jak masz kogo¶ znajomego to tam s± chiñskie mury.

Ew. postawiæ flache technikowi i niech zajrzy.

zylx - 12-04-2022, 18:03

chase, Pomys³ z w³asnym routerem i sprawdzeniem logów bardzo dobry. Mo¿e znajdziesz co¶ co pomo¿e rozwi±zaæ problem.
Orion - 23-04-2022, 12:43

Problem jest w tym, ¿e pod³±czenie w³asnego routera prowokuje dodatkowy argument dla operatora: "Korzysta Pan/Pani z w³asnego sprzêtu w zwi±zku z tym on mo¿e byæ powodem problemów." Operator udostêpnia abonentowi w³asny sprzêt, aby mieæ pe³n± kontrolê nad us³ug± "end to end" i jej jako¶ci±. Po to routery operatorów maj± SNMP i nie tylko, aby dok³adnie raportowaæ problemy. Tylko kontynuacja reklamacji pozostaje w mo¿liwo¶ciach z poziomu u¿ytkownika. Ewentualnie eskalacja do UOKiK i UKE.
Na BRAS widaæ kiedy u¿ytkownik siê roz³±cza, a w logach routera operator ma potwierdzenie. Jak dla mnie opisywane przerwy s± na poziomie fizycznej infrastruktury optycznej na której jest zrealizowane BSA. Sieæ ¿yje, jest rozbudowywana wiêc prze³±czenia, wy³±czenia s± naturalne. To siê skoñczy jak dojd± do pewnego etapu budowy PEOPC, czyli skoñcz± budowê sieci -:)
Pytanie, jaka jest alternatywa?

chase - 23-04-2022, 18:04

Dziêki za odpowiedzi.

Opowiem pokrótce, wyja¶niaj±c co nieco.

Do tej pory za po¶rednictwem konsultantów wykonywa³em jedynie zg³oszenia techniczne, które si³± rzeczy maj± mniejsz± moc sprawcz± ni¿ reklamacje. Chcia³em postawiæ tymczasowo MikroTika, ale jak Orion s³usznie zauwa¿y³, odej¶cie od Funboxa mo¿e sugerowaæ Orange'owi, ¿e to w³a¶nie w³asny sprzêt jest ¼ród³em problemów — st±d w trakcie rzekomego "rozwi±zywania" zg³oszenia technicznego sesje nawi±zuje tylko i wy³±cznie Funbox. Ostatnie zg³oszenie jest od ponad 2,5 tygodnia w trakcie rozwi±zywania, wiêc nie mia³em jeszcze okazji pod³±czyæ MikroTika do ONT.

Natomiast nie kupujê za bardzo teorii z problemami na sieci POPC w zwi±zku z jej rozbudow± — podam naj¶wie¿szy przyk³ad z dzisiaj (sobota!):
Oko³o 11:00 licznik czasu trwania sesji nabi³ 5 dni i 14 godzin — ju¿ my¶la³em, ¿e problem rzeczywi¶cie zosta³ rozwi±zany :D
O 12:45 — niestety zerwanie sesji, router znowu nie mo¿e nawi±zaæ sesji przez te kilkana¶cie minut.
O 17:00 — kolejny raz to samo.

Zdarzaj± siê te¿ przerwania o takich godzinach, jak 0:15, 4:45 — dobrze wiem, kiedy to siê dzieje, bo program pocztowy na moim telefonie zg³asza b³±d certyfikatu (Funbox przekierowuje w czasie awarii wszelkie ¿±dania w sieci na swoj± stronê diagnostyczn± sugeruj±c± uszkodzenie linii ¶wiat³owodowej). Mo¿na by³oby st±d zasugerowaæ, ¿e OSD wykonuje prace poza godzinami, nazwijmy to, "roboczymi". Nic bardziej mylnego: wielokrotnie roz³±czenia dokonuj± siê tak¿e w ci±gu dnia, w dni robocze.

Poza tym, skoro mój adres zosta³ w koñcu udostêpniony na li¶cie OSD Zicom Infrastruktura po przesz³o pó³ roku od rozwieszenia infrastruktury sieciowej na s³upach, to czy ju¿ nie powinienem mieæ w miarê stabilnej sytuacji sieciowej? Przecie¿ niemal codzienne, kilkukrotne roz³±czenia s± dalekie od sytuacji, w której adres jest gotowy do ¶wiadczenia us³ug. A ju¿ w ogóle, jaki by³by problem, ¿eby kto¶ (Orange/OSD) móg³ na zg³oszenie odpowiedzieæ, ¿e takie przerwania na sieci s± spowodowane planowymi pracami technicznymi? Przynajmniej by³aby jasno¶æ, a i OSD zaoszczêdzi³by sobie przyjazdu do mnie do domu w celu diagnostyki przy³±cza i wymiany ONT. Przypominam, ¿e ONT nawet w czasie awarii nieustannie wskazuje, ¿e pomy¶lnie zarejestrowa³ siê na OLT.

Na ten moment chcê, kolokwialnie mówi±c, "olaæ" trwaj±ce zg³oszenie techniczne i po weekendzie skontaktowaæ siê na w³asn± rêkê z kim¶ w OSD, by spróbowa³ ustaliæ, po czyjej stronie tak naprawdê le¿y problem. Na szczê¶cie kontakt z nimi nie jest tak usilnie utrudniony, jak z pomarañcz± ;) A gdy i to nie pomo¿e, zg³aszam reklamacjê do machiny korporacyjnej Orange, aby operator we w³a¶ciwszy sposób ustosunkowa³ siê do problemu.

Natomiast je¶li chodzi o alternatywy wobec us³ug ¶wiadczonych przez Orange:
Je¶li nie uda siê za³atwiæ tego problemu drog± reklamacji, to zapewne spróbujê za³atwiæ bezkosztowe rozwi±zanie umowy, choæby poprzez zmianê miejsca ¶wiadczenia us³ug na takie, gdzie Orange zamieni mi model ¶wiadczenia us³ug na LTE + rezygnacja z umowy w ci±gu 14 dni. Po rozwi±zaniu, mogê spróbowaæ podpi±æ siê do jeszcze innej infrastruktury ¶wiat³owodowej (oprócz POPC mam jeszcze na najbli¿szym s³upie dwie inne od lokalnych ISP, choæ na jednej ju¿ siê sparzy³em — jako¶æ us³ug poszybowa³a w dó³, gdy wiêkszy operator — Zicom ;) — przej±³ mniejszego), na sieci POPC jest jeszcze trzech innych Operatorów — no a ju¿ w ostateczno¶ci, zostaje LTE, które ca³kiem nie¼le dzia³a.

Poza tym, sytuacja, w której z deklarowanych 300 Mb/s (i oczywi¶cie wyci±ganych na speedte¶cie do serwerów Orange Polska) z serwerów Microsoftu czy Apple’a pobieram dane z szybko¶ci± ledwie 20-40 Mb/s, jest daleka od idea³u. Czy ta przypad³o¶æ to jest tylko u mnie, w ca³ym Orange, czy te¿ mo¿e u innych ISP te¿ podobne problemy wystêpuj±? Mój poprzedni ISP (ten od innej infrastruktury FTTH) ci±gn±³ dostêp na ¶wiat tylko od Orange, i osi±ga³em deklarowane prêdko¶ci (>300 Mb/s) równie¿ i z tych serwerów.

Orion - 23-04-2022, 22:05

chase, Te¿ mia³em problemy z Orange ¶wiat³owód. U mnie na ³±czu 1 Gb/s mia³em problem z tym, ¿e w godzinach wiêkszego ruchu czyli wieczorami prêdko¶æ spada³a do 200 Mb/s czyli poni¿ej gwarantowanej minimalnej. Trzy reklamacje z za³±czeniem wyników testów certyfikowanych i od roku po rekonfiguracji sprzêtowej mojego ³±cza po stronie "jak to oni mówi± centrali" problem ust±pi³.
Transfery z USA mam na poziomie ~250 Mb/s i na wiêcej w Orange raczej nie licz.
W trakcie reklamacji zawsze korzysta³em tylko z Funbox mimo i¿ na co dzieñ korzystam z Mikrotika RB 4011 :)
Tak czy inaczej nie jeste¶ w stanie zlokalizowaæ problemu poniewa¿ nie masz dostêpu do infrastruktury i narzêdzi, które ma operator udostêpniaj±cy sieæ ¶wiat³owodow± oraz Orange.
Aktualnie Orange roz³±cza sesje PPPoE co kilka dni zdajê siê , ¿e co¶ ko³o 6 aby zmieniæ IP.
Nie wiem bo sam roz³±czam sesje schedulerem co 6 dni wiêc mo¿e to byæ d³u¿ej.
Polecam wymuszenie w Funbox IPV4.
Koniecznie z³ó¿ reklamacje, mo¿e byæ s³ownie na infolinii Orange. Dok³adnie opisz problem.
Rozmowy s± nagrywane. Konsultant powinien odczytaæ na koniec tre¶æ reklamacji i podaæ numer zg³oszenia.
Powodzenia

chase - 24-04-2022, 13:48

Aktualizacja z dnia dzisiejszego:
Liczba i d³ugo¶æ zerwañ sesji zaczê³a byæ niemi³osiernie uci±¿liwa. W dniu dzisiejszym d³u¿ej ten internet nie dzia³a³, ni¿ dzia³a³. Podenerwowany, skonfigurowa³em VLANa na moim MikroTiku i podpi±³em do ONT.

I tu wielkie zaskoczenie: MikroTik dzia³a bez zarzutu! Ewidentnie co¶ jest na rzeczy z CPE Funbox, i to chyba nie jest wada mojego egzemplarza — jak wspomnia³em, by³ on ju¿ raz wymieniany.

Problem jest a¿ nazbyt widoczny:
* Odpinam kabel ethernetowy od Funboxa, bo sesja zerwana i modem krzyczy "Problem z loginem lub/i has³em do us³ugi", nie mo¿e siê po³±czyæ ponownie.
* Podpinam do MikroTika — pierwsza próba po³±czenia — od razu sesja nawi±zana.
* Znowu przepinam kabel do Funboxa — "Problem z loginem lub/i has³em do us³ugi".
I tak wiele razy.

Szczerze mówi±c, nigdy nie obstawia³bym, ¿e problem le¿y w nawi±zywaniu sesji przez dedykowany sprzêt operatora. Ten Funbox to chyba szmelc, jakich ma³o. A szkoda, bo nie ukrywam, ¿e dzia³anie sieci bezprzewodowej na moim MikroTiku do najlepszych nie nale¿y, szczególnie z urz±dzeniami Apple'a — Funbox nawet nie¼le sobie z obs³ug± klientów Wi-Fi radzi.

Chyba bêdê musia³ zainwestowaæ w jaki¶ porz±dny AP, ewentualnie "o¶wieciæ" Orange, ¿e problem le¿y w Funboxie i mêczyæ o jakie¶ rozwi±zanie problemu… co zapewne skoñczy siê kolejn±, równie udan±, wymian± Funboxa na nowy egzemplarz :P

Trapi mnie jednak pytanie, co mo¿e powodowaæ takie zachowanie ich sprzêtu? Nie wierzê w przypadki, w±tpiê, by na drugim egzemplarzu wyst±pi³a identyczna "wada fabryczna".

Oczywi¶cie potrzymam jeszcze MikroTika w sieci te kilkana¶cie dni, ¿eby upewniæ siê, ¿e problem rzeczywi¶cie le¿y w Funboxie.

Orion - 24-04-2022, 15:43

chase, Korzystasz w Funbox z IPV4 czy 6?
To trochê wygl±da jak brak wolnych adresów IP na Bras.
Polecam uwadze przy konfiguracji loginu dla klienta PPPoE http://bityl.pl/BH0zO
MTU dla ³±cza Orange ¦wiat³owód ustawiamy na 1500.
Ustaw schedule w Mikrotiku na roz³±czanie sesji w nocy np. co 6 dni.
interface pppoe-client disable [find name=pppoe-orange]
:delay 2s;
/interface pppoe-client enable [find name=pppoe-orange]

Polecam konfiguracjê:
Router Mikrotik RB750Gr3 a jako AP co¶ od Ubiquity.
Do 600 Mb/s ten router obs³u¿y internet bez strat.
Powy¿ej trzeba co¶ mocniejszego np. RB 4011.
Od Ubiquity mo¿na zacz±æ od UAP-AC-LITE lub UAP-AC-LR.
Lite jest w stanie realnie obs³u¿yæ do 500 Mb/s na 5 GHz.

chase - 24-04-2022, 21:42

W sumie niewa¿ne, czy ³±czê siê loginem z IPv6, czy nie, problem nadal wystêpuje, sprawdza³em to w d³u¿szym okresie. Wed³ug info z forum Orange, reset sesji po wprowadzeniu przez operatora zmian powinien nastêpowaæ po 10-11 dniach — na razie nie bêdê wymusza³ resetu sesji, chcê zobaczyæ, czy osi±gnê jaki¶ rekord ;) Ale oczywi¶cie skrypt + zadanie w schedulerze ogarnê po tym okresie testowym.

A jutro wykonam po³±czenie do s³u¿b technicznych OSD, spróbujê siê dowiedzieæ, jak logi z tego weekendu wygl±daj± po ich stronie.

gabrychu - 25-04-2022, 10:30

W jednej lokalizacji mamy ³±czê Orange po kablach Tauronu.
Po oko³o miesi±cu zadzwoni³ technik z Orange, ¿e maj± problem na naszej sieci. W jednym budynku by³y wykonywane dwie instalacje, podobno my dostali¶my ONT "przypisane" do 1 instalacji, a oni maj± nasze ONT. Wykonawca pomyli³ urz±dzenia. Poprosili aby zamieniæ miêdzy sob± ONT bo to powoduje zak³ócenia w sieci.

Dziwne trochê bo z naszej strony wszystko dzia³a³o prawid³owo, internet + telefon.

Reset FunBoxa do ustawieñ fabrycznych, o który prosi³ technik na ONT "nie naszym" spowodowa³o, ¿e FunBox nie potrafi³ zalogowaæ siê do sieci i pobraæ sobie ustawieñ. Dopiero zamiana ONT rozwi±za³a problem.

Mo¿e u Ciebie jest podobny problem. Mo¿e warto zrobiæ te¿ reset FunBoxa do ustawieñ fabrycznych.

chase - 15-05-2022, 10:28

Lecê og³osiæ:
dzia³anie us³ugi nareszcie zosta³o w miarê ustabilizowane.

Mimo pod³±czenia do MikroTika, zrywanie sesji nadal by³o widoczne, wiêc zadzwoni³em do uzyskanego kiedy¶ tam kontaktu u OSD. Przemi³a pani, która ju¿ raz mi pomog³a przy problemach na styku Orange-OSD (wtedy chodzi³o o nieprzekazanie informacji przez Orange co do wykonania przy³±cza) zajê³a siê zg³oszeniem tej sprawy do dzia³u technicznego u siebie i nastêpnie w Orange.

Co prawda obs³uga sprawy by³a taka sama, jak zwykle — telefon od technika-partnera technicznego Orange, o co chodzi — jego odpowied¼ na to, ¿e chodzi o zerwania: aha, teraz dzia³a, to nie mam co przyje¿d¿aæ — ale do¶æ dosadnie poprosi³em go o eskalacjê zg³oszenia w nadzorze (Orange) i skuteczne rozwi±zanie problemu.

No i cud, nagle zaczê³o dzia³aæ. Ostatnio zerwa³o sesjê po ponad 8 dniach, w nocy — znowu nie³adnie, bo Funbox zg³osi³ uszkodzenie linii ¶wiat³owodowej — ale to zawsze ju¿ co¶. Kolejna, obecnie trwaj±ca sesja trwa ju¿ kolejne 5 dni bez szwanku.

W zwi±zku z tym, ¿e zg³oszenie techniczne wisia³o w systemie niemal ca³y miesi±c, za brak dzia³ania us³ugi automat wystawi³ mi 84 z³ote odszkodowania przy comiesiêcznej op³acie 60 z³ 8)

Je¶li chodzi o powody zerwania zg³aszane przez MikroTika — widzia³em tylko nic nieznacz±ce hungup. Nie wiem, co by to mog³o oznaczaæ.

Dziêki wszystkim za pomoc!

chase - 16-05-2022, 10:31

Orange wyjawi³ powód problemów: b³êdna konfiguracja urz±dzeñ sieciowych po stronie Zicom Infrastruktura. Powrót do poprzedniej konfiguracji rozwi±za³ problem.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group